Tamsweg  in Lungau Oostenrijk, 10 dagen wandelen met de honden

We gaan naar Tamsweg  in Oostenrijk, 10 dagen wandelen met de honden,lekker eten en relaxen is de bedoeling.  www.alpenchalets.cc en  www.ferienwohnungen-lungau.at   Om niet in de ochtendspits van Köln  terecht te komen  vertrekken we om 02:00. Ai ja, niet zo relaxed! Het schiet lekker op en dan komt de natuur in opstand, complete overstromingen, snelweg bij de Chiemsee overstroomd, sneeuw , ongelooflijk wat een natuurgeweld. Er wordt zelfs een extra krant uitgegeven  Het water is in honderd jaar niet zo hoog geweest , Tirol is afgesneden van de buitenwereld, de LInz en de Steyr zijn buiten de oevers getreden. Overal worden kelders leeggepompt en de rivieren waar we wel nog overheen kunnen zijn stoere donkerbruine draaiende kolkende massa’s. Er zijn 15.000 helpers actief en 5 Bundesländer staan onder water. Later die week wordt dat aantal 30.000 helpers en diverse fondsen waar men een spende kan doen.                             Met dank aan Garmin komen we echter netjes op de plaats van de bestemming. Op een gegeven moment maakt onze miep (onze gps)een rare keuze en wonder boven wonder verklaren we miep niet gek maar doen we wat ze aangeeft. Pas kilometers later horen we dat de snelweg van Bernau naar Bergen bij de Chiemsee afgesloten is. Omleidingen zijn niet geregeld, het advies is blijf weg! Via Obertauern ( sneeuw, verse sneeuw, mensen met mutsen en handschoenen) ,  Mauterndorf komen we in Tamsweg, het zonnetje  schijnt

In Tamsweg doen we wat boodschappen voor in de almhut en dan gaan we naar de eigenaar van de hut. Hij gaat ons voor de berg op , naar ons thuis voor 10 dagen. Yes, internet klopt, een mooie hut, grandioos uitzicht en een terras waar het zonnetjes nog schijnt. Koffie met appeltaart doet het dan goed. Nu inruimen, nog een stuk met de honden  het bos in en dan finish, voor de open haard.

Goed geslapen en lekker uitgerust staan we op, achter de hut begint het bos en daar kunnen de honden lekker ravotten. Dan een ontbijtje en op naar de Prebersee, een meer waaromheen een moeras ligt. Je kunt er rustig om het meer lopen of een tocht maken naar de Preberkessel en dan via de Preber Halterhütte terug. En dan nog genieten van een versnapering op het terras van Gasthof Ludlalm. Voor een eerste dag is dit genoeg, John heeft vanmorgen wat boodschappen in het dorp gedaan dus we hoeven de berg niet meer af. Kachel aan, borreltje erbij en genieten.

Heel vroeg op, we zijn vergeten om de gordijnen dicht te maken dus zijn onze dames er vroeg bij. Dan maar een vroeg rondje,  opruimen en ontbijten. Het weer is nog niet stabiel, op het nieuws is nog steeds het hoge water en alle overstromingen , verschillende wegen zijn afgesloten, huizen zijn door het grondwater niet meer bewoonbaar, al met al een grote ramp voor de getroffen mensen. We hebben vandaag een burchtenroute op het programma staan, een gevarieerde route door Lungau en onderweg 3 burchten. Burg Finstergrün, Schloss Moosham en Burgerlebnis Mauterndorf, alle drie andere burchten . Op de markt van Tamsweg nog een terrasje pikken, koffie met apfelstrudel  en dan weer de berg op. In de namiddag wordt het nog verrassend warm en kunnen we nog tot laat buiten genieten van de sterrenhemel en het uitzicht. In de verte af en toe een onweersflits maar bij ons blijft het droog.

Vandaag gaan we naar het natuurpark Riedingdal Zederhaus  http://www.naturpark-riedingtal.at/ We drinken eerst een koffie bij Almgasthof Schliereralm en gaan dan naar de Gruberalm hut, de Hoislalm hut, de Ilgalmhut, de Konigsalmhut en weer terug. Een mooie tocht langs het almenwandelpad, dit pad loopt langs de oever van het Schlierermeer en dan verder langs de beek. Een afwisselende tocht met vele mooie vergezichten. Je kunt hier ook verder lopen naar de Örgenhiasalm hut, of een andere route of hut uitkiezen. Alle routes staan goed aangegeven  en zijn goed onderhouden. Terug in de Almgasthof Schliereralm eten we een welverdiend maal, een verse forel ( wel gebakken) en voor John een schnitzel waar je U tegen zegt. Voldaan gaan we terug naar ons chalet. Tijd voor de sauna!

Vandaag is het tijd voor de boerenmarkt in Tamsweg,deze wekelijkse markt heeft naast wat gewonen waren ook veel biologische produkten.

• Fam. Nynar-Lanschützer "Hiasnhof" Göriach Bio (Ernte) Käse aus Kuh- und Ziegenmilch, Teezubereitungen
  • Fam. Hötzer "Trimmingerbauer" Sauerfeld Bio (Ernte) Käse aus Kuh und Schafmilch Joghurt, Honig, Schnäpse
  • Fam. Sampl "Holzerbauer" Unternberg Bio (Ernte) Eier von Freilandhühnern
  • Fam. Löcker "Biohof Sauschneider" St.Margarethen Bio (Ernte) Vollkornbrot (Roggen-Weizenmischbrot) Dinkelweckerl Getreide (Roggen, Weizen, Dinkel)
  • Fam. Adelheid und Gottfried Wind "Greilhof" Mörtelsdorf Bio Ziegenkäse, Würste, Speck, Lungauer Jungrind
  • Fam Josef und Julia Zitz Refling Bauernkrapfen, Lungauer Rahmkoch, Butter, Topfen, Kasknödel, Marmeladen (Heidelbeere, Ribisel, Fichtensirup), Bauernbrot, Topfen, Liköre Handarbeiten (bemalte Flaschen und Gläser ...)
  • Pöllitzer Johannes; Lungauer Fischkönig Frische Fische und Räucherfisch

Tja en dan moet je altijd de lokale economie ondersteunen. Dus kopen we van alles en nog wat lekkers voor thuis.  Dan weer terug, kijken of de honden zich gedragen hebben en een lekkere kop koffie.

Vandaag lopen we de sauerfeldrundweg een route van 3 uur die we vanuit ons chalet kunnen lopen. Een route door het bos en over de almweides, zonder hut helaas! Daarna ga ik nog ff het dorp in om wat kleine boodschappen te doen en dan relaxen, hopen dat de wolken niet te zwart worden.
Onder het genot van wat medicijn kijken we naar de bergen, soms wat onweerflitsen maar het blijft droog.

Vandaag staat de Nockalmstrasse op het programma, we zijn er vroeg en het zonnetje is er weer bij. De weg ernaar toe is ook niet min, soms 23 % omlaag, dass pittig! Hoogtepunten in  het nationaal park de De Nockbergen zijn de grandioze landschappen met meren en bossen, Alpenmarmotten en fantastische vergezichten. Op diverse plaatsen kun je wandelen op goed gemarkeerde wandelpaden. Terug gaan we via de Malta Hochalmstrasse, een pittige weg naar een stuw. Onderweg zijn er veel watervallen die van alle kanten uit de berg komen. Boven laten we de honden nog ff in de sneeuw  ravotten en dan terug dezelfde weg naar beneden. Voordat we naar onze hut gaan eten we nog ff een lekker maal . Zo nu nog een afzakkertje op ons terras .

Zondag, geen rustdag: we gaan naar Mauterndorf. Met de lift omhoog  ( 2400 m)naar de Panorama Alm , een rondje Trogalmseen. Dit zijn 2 kunstmatige meren die ze gebruiken voor de sneeuw kanonnen. Vandaar omlaag met een stop in de Trogalm hut, te voet is toch heeeeeeeeeeeel anders dan met de latten. Het zonnetje schijnt behoorlijk en tot ons geluk zien we nog een hert in het bos. Zelfs de honden zijn blij als we beneden zijn, Tara moet ik nog helpen om in de auto te komen, genoeg voor vandaag!
Vandaag zitten we vroeg binnen, de wolken zijn dikker en de wind wordt steviger. Ben benieuwd, gewitter zou ik wel eens willen zien.
Geen gewitter gezien gisteravond, gewoon droog op 3 druppels regen na. Vanmorgen wakker geworden met een lekker zonnetje. Vandaag aan de wandel in het Weisspriachdal, een mooi dal met een rivier Lonka, die soms rustig kabbelt en dan weer woest zijn pad vervolgd. Op een bruggetje gaat John een foto maken van dit woest gebeuren, ik sta te wachten met de honden. En dan, flits…. Een hert uit het bos, ziet ons en een ander wandelpaar en …..flits weer het bos in. John heeft t beest geeneens gezien . Verder geen wild gezien, alleen koeien en nog eens koeien. Als afsluiting gaan we eten bij de Ludlalm hut aan de Prebersee, op het terras en in de zon . Genieten! Terug naar het dorp en nog wat inkopen doen, en dan sprinten terug naar de auto want het plenst. En dat gaat nog ff door, dan maar de kachel aan. Het blijft de hele avond wat regenen , maar nog steeds geen onweer. Echt een avond om lekker de sauna in te kruipen, heerlijk!

Vanmorgen is John vroeg op, snel met de honden naar buiten en camera mee. Ik heb namelijk al vroeg 2 reeën  gezien bij ons achter in het bos. Komt  hij de Föster tegen die al aan het werk is in het bos. Bomen markeren die gezaagd moeten worden. Ff een praatje maken en dan de honden achter in de bak van de jeep en kijken waar de roofvogels zitten .Om deze tijd zitten de roofvogels vaak in de wei om met de poten de wormen los te trappelen en te eten.  En dat is dan weer een mooi plaatje. Tijd voor mij om op te staan, eerst eens ontbijten. Op naar de Muhr, dit gedeelte van Lungau hebben we nog niet gezien. Door naar Rotgülden en daar parkeren om naar de Unterer Rotgüldensee te lopen. De parkeerplaats is echter afgesloten wegens verzakkinggevaar, ahum. De weg waarvoor je maut moet betalen is niet open .  Een stukje terug rijden en de auto ergens langs de kant laten staan. We gaan hier omhoog maar vinden moeilijk de route. Het Muhrdal is wat steiler en dichter dan wat we tot nog toe gezien hebben, toch nog wat mooie foto’s kunnen maken

Vandaag eten we bij de Hendlbar, gewoon een halve haan met frietjes, gaat er goed in!
De laatste dag:  we gaan omhoog naar de Prebersee en willen daar een route lopen, riemen van de honden vergeten! Oeps, alle twee de riemen, tja we worden ouder J Dan maar weer terug naar de hut en eerst de riemen halen. Dan besluit John om toch maar naar het Riedingtal te rijden. Hier was het mooi lopen en er waren verschillende hutten open, Zo gezegd zo gedaan! We drinken eerst een kopje koffie omdat er wat druppels vallen maar we zijn iet van suiker, dus hop..lopen! Goed en wel een drie kwartier onderweg begint het te plenzen, gestaag vallen de regendruppels. Regenjas aan en gewoon doorlopen. Als zelfs de hond me aankijkt , zo van moet dit? Gaan we toch maar terug, nog wat relaxen in onze hut en dan morgen naar huis. Home sweet home