Zondag 05-10-2008:

Vroeg in de ochtend krijgen we bezoek van 3 jonge olifanten, rustig ontbijten is er niet bij.
We vertrekken om 06:00 voor een game drive. Halverwege de game drive stoppen we aan het water voor koffie met koekjes. South Luangwa is een schitterend park met veel wild.
Als we het park inkomen zien we een dood nijlpaard, veel dieren hebben hier een lekker buffet aan.
Een volgevreten hyena sleept zich voort over de weg om een rust plekje te zoeken. We gaan terug naar het camp voor een heel uitgebreide lunch.
Dan relaxen tot de night drive.
Om 16:00 start de night drive, de thee vooraf wordt door de crew vergeten. De eerste 2 uur van de drive zien we veel, we speuren en zoeken vanuit de veilige jeep naar wild.
Er moet iets in de bosjes zitten, jeep korter bij de bosjes en dan … een grauw, een bruut en angstaanjagend geluid en een luipaard sprint uit het bosje.
Het duurt een tijdje voordat mijn hart weer op z'n gewone plek zit, goeie genade was dat schrikken.
De rest van de drive zien we heel veel verschillend wild, en afwisselende begroeiing. Het wordt een beetje eentonig maar ineens is daar dat ene luipaard, ze ligt uit  te rusten van een kill.
De prooi ligt nog in de greppel en de kudu is vanachter aangevreten. Als we goed kijken zien we ook een foetus liggen, kan zijn dat ze door de stress een spontane bevalling heeft gehad. (zie pagina foto's )
We blijven hier een tijdje kijken. Na de drankjes en popcorn begint de echte night drive, het is echt donker en dat maakt het kijken erg intensief.
Door het zand in mijn  ogen knijp ik ze dicht en hierdoor dommel ik af en toe een beetje in. We zien een cevetkat, een hippo en nog wat wild.
Als we terug komen in het camp is er soep.
Ik heb nu echt mijn buik vol van de culinaire escapades van de crew en besluit om in het restaurant te gaan eten.
We bestellen nacho's met beans, bacon en tomato met kaas overbakken, heerlijk. Pas als de bar gesloten wordt gaan we terug naar de tenten en naar bed.
Een paar die nog aan het kampvuur zitten en een wijntje drinken worden iets te luidruchtig. Ik hoor liever het geluid van een hippo.

Flatdogs

flatdogs Olifanten bezoek

Bezoek

Ze maken er een Puinhoop van

Dinsdag 07-10-2008:

We gaan om 07:00 op pad met de truck.
Voordat we gaan moet ik nog naar het toiletgebouw en let goed op een groepje olifanten.
Eentje zie ik over het hoofd, ineens ben ik te dichtbij. Javis komt snel met de jeep ertussen en geeft me een behoorlijke kwade blik, ik weet het: echt stom.
We rijden tot 20:00 uur voor we bij bridge camp zijn, tenten opzetten, eten en naar bed.
Ondertussen dat een aantal de maaltijd bereiden hebben anderen een gesprek met de reisleider, de reis steekt niet goed in elkaar en ook andere minpunten worden besproken. Ik krijg ook de balen van die klote truck.

Woensdag 08-10-2008:

We vertrekken om 05:00 met weer een packed lunch.
Om 08:45 zijn we in Lusaka bij Manda Hill waar we snel wat boodschappen doen zodat we de droge packed lunch niet hoeven te eten.
Bij een plasstop zien we een oude man die uit een verder gelegen dorp komt, hem maken we erg bij met alle packed lunches.
Om 20:00 zijn we in Livingstone, Fawlty Towers. We pakken een kamer voor 3 nachten en gaan dan snel onder de douche, iedereen stinkt na zo'n lange dag.
We eten in de tuin onder de mango bomen en bespreken welke activiteiten we gaan doen. Nog ff naar de bar en dan in een echt bed slapen.

Heli Vlucht

Heli boven de vic falls

Toast maken

Fawlty towers

Donderdag 09-10-2008:

We slapen uit! John maakt toast voor het ontbijt bij de truck. Na het ontbijt gaan we met de truck naar de Vic Falls aan de Zambia kant.
Helaas moeten we vaststellen dat er wel erg weinig water in de Falls staat.
We lopen ongeveer 2 uur rond en maken foto's. We gaan nog naar de souvenirmarkt, hier vragen ze absurde prijzen, en dan met de truck terug naar het hotel.
Lunchen doen we bij het Africa restaurant tegenover Fawlty Towers.
Ze hebben alleen hoofdgerechten maar wel lekker. Dan nog naar het centrum van de stad, het is hier echt warm.
Op tijd terug worden we om 16:15 opgehaald voor de heli vlucht.
De heli vlucht is echt geweldig, we vliegen door de canyon en eroverheen. Aan de Zimbabwaanse kant is het ook redelijk droog, ook de aanwezige resorts staan hier verlaten erbij.
Na een half uur zijn we dolenthousiast terug en worden we bij ons hotel afgezet. Voor het diner gaan we weet naar het Africa restaurant en bestellen moponi wormen als voorgerecht ( we delen dit met z'n zessen) en een heerlijk hoofdgerecht.
Een lokale band luistert het geheel op. Heel veel zien we niet van de band want in de hele stad is vanaf 18:00 de stroom uitgevallen.

Vrijdag 10-10-2008:

John gaat raften en ik ga met de dames Livingstone in.
We gaan langs de markt en drinken wat op een terrasje. Voordat we gaan lunchen, brengen we eerst de souvenirs terug naar Fawlty Towers. We lunchen bij ZigZag en dan lopen we door naar de shopping mall om wat te kopen voor de lange dag van morgen.
We nemen een taxi terug, de hitte is verschrikkelijk. Terug onder de mango bomen bij Fawlty Towers praten we met Wilma over de slechte staat van de truck, de boeken van Maurice zijn ook bekeken en er is inderdaad te weinig uitgegeven aan de maaltijden, we krijgen pp € 100, = terug uit de maaltijdpot.
Arjen komt er ook bij zitten en aan hem vraag ik voor de 2e keer om het kasboek van de drankpot te mogen inzien.
Dit zal morgen gebeuren (?), Ik vraag hoe het geregeld is met Nisha en Arjen zegt dat hij alles voor haar betaald heeft. We praten nog uitgebreid over de reis en wat er niet goed is gegaan. Dan wachten tot de rafters terug komen.
De rafters zijn 's morgens opgehaald met een busje en krijgen ter plekke een briefing en moeten tekenen voor eigen risico.
Dan worden de vesten en de peddels en de helmen opgehaald. 30 Km raften is super actief en zeer heftig.
Maar wel geweldig, ook de gids Boyd is goed en de hele dag is goed verzorgd van lunch tot en met de dragers die alles over de rotsen dragen.
Na afloop is er een BBQ en dan naar moe maar voldaan naar het hotel.

White Water Rafting on the Zambezi River

Fawlty Towers

Onder de link vakantie 2008 (foto's) staat een gehele raportage van het raften gemaakt door Safpar
Onder de link  :White Water Rafting On The Zambezi River (Foto's)

Rafting

Zaterdag 11-10-2008:

Om 05:00 ontbijt en packed lunch maken, vertrek om 06:00. Na de eerste 100 km zeeeeer slecht wegdek ( 3 uur) gaan we over op asfalt. En dan stopt de truck er echt mee, de versnellingsbak / koppeling is kapot, de olie loopt eruit.
We wachten, worden niet geïnformeerd en zelfs de meest geduldige van de groep gaat dit op z'n zenuwen. Uiteindelijk komt er een lokale bus waar we bij gepropt worden. We komen rond zes uur in Lusaka in en dan moet alles uit de bus, als alles met bagage en huisraad eruit is worden we naar de camping gebracht.
Daar aangekomen worden we voor de poort gedropt en slepen we de bagage naar de huisjes, hier hebben we 1,5 uur om te douchen en uit te rusten van de ellendige rit.
Om een uur of acht vertrekken we naar de Shopping Mall voor het afscheidsdiner. Het eten is lekker, alleen de lokatie is erg rumoerig, niet echt geschikt voor een afscheidsdiner.
Als we afscheid van de crew genomen hebben krijg ik via een ander groepslid de bonnetjes van de drankpot, zoek het je maar uit.
Nu naar de luchthaven en dan zijn we zondag avond om 20:30 weer THUIS!

Klote truck drukte stempel op de reis

Lokale bus

Tembo expeditie

Tembo expeditie:

Dit is de organisatie waar Baobab deze reis mee heeft georganiseerd, in onze ogen een zeer budget bedrijf vergeleken met ander expeditie bedrijven.
De truck was een afgedankte leger truck uit Nederland
en volgens op Zimbabwe norm omgebouwd tot overland truck.
De truck was gewoon een gevaar op de weg en het is een kwalijke zaak dat Baobab met zulke organitaties in zee gaat.
Volgens de reis folder waren er enkele lange reis dagen dit bleken er achter af tien te zijn, waarvan gereisd werd van donker tot donker en geen tijd was voor een fatsoenlijke lunch.
Maar desalniettemin was het toch een mooie maar heel vermoeiende reis en we zijn alweer een ervaring rijker bij het uitzoeken van een reis.
4 Landen met ongeveer 6000 km over slechte wegen is toch echt teveel van het goede.
En moet deze reis onmiddelijk aangepast worden.

Wij zijn dan ook van plan de volgende Afrika reis niet meer per groep te reizen

Laat een bericht achter in ons gastenboek

John & Hannie ............................