Zuid-afrika

Hier volgt een verslag van onze rondreis door

Zuid-Afrika

Zuid Afrika (officieel: Engels: Republic of South Africa; Afrikaans:
Republiek van Suid-Afrika), is een republiek in het zuiden van het Afrikaanse continent.
De totale oppervlakte van het land is 1.123.226 km2, exclusief de "onafhankelijke" thuislanden Bophuthatswana, Ciskei, Transkei en Venda en de Walvisbaai; incl. deze gebieden: 1.225.765 km.
Zuid Afrika is daarmee 30 keer groter dan Nederland. De kustlijn heeft een totale lengte van 3000 kilometer.
Zuid Afrika grenst in het oosten aan Swaziland (430 kilometer), in het noordoosten aan Mozambique (491 km), in het noorden aan Zimbabwe (225 km) en Botswana (1840 km) en in het noordwesten aan Namibië (855 km).
Geheel omsloten door Zuid Afrika als enclave, ligt de bergachtige staat Lesotho (totale grenslengte 909 km). In 1947 nam de (toen) Unie van Zuid Afrika formeel het onbewoonde Prince Edward Island en Marion Island voor de kust van Kaapstad in bezit.
Andere bekende eilanden voor de kust zijn Santa Cruz bij Port Elizabeth en Robbeneiland bij Kaapstad. Zuid Afrika grenst verder in het westen aan de Atlantische Oceaan en in het oosten aan de Indische Oceaan.
De afstand van de Limpoporivier in het noorden naar Cape Agulhas in het zuiden bedraagt ongeveer 2000 kilometer.
De afstand van Port Nolloth in het westen naar Durban in het oosten bedraagt ongeveer 1500 kilometer.
De belangrijkste rivier van Zuid Afrika is de Oranjerivier die ontspringt in de Drakensbergen van KwaZulu-Natal en over een afstand van meer dan 2200 kilometer bij Oranjemund en Alexander Bay in de Atlantische Oceaan stroomt.
Andere belangrijke rivieren zijn de Vaal, de Limpopo, de Grote Visrivier en de Tugela. De meeste van deze rivieren zijn nauwelijks bevaarbaar.

kaart zuid afrika vlag zuid afrika
Vertrek 25-Nov-2003

04:00 vertrekken we richting schiphol, we komen hier aan  rond 06:00 uur.
Na het inchecken: vertrek richting Zuid Afrika, we landen om
21:30 uur lokale tijd in Johannesburg.
We zijn tevens de laatste die door de douane gaan, nadat de groep zich heeft verzameld vertrekken we richting Pretoria: Capital Hotel .
Na het welkomst drankje gaan we gelijk naar bed het was een lange dag.

26-Nov -2003

Om 6.00 uur staan we op, de zon schijnt al lekker en nadat we de koffers georganiseerd hebben word er ontbeten. Het ontbijt heeft veel weg van het Engels ontbijt. Hierna lopen we nog een blokje om.
Om 09:00 uur vertrekt de bus.

We gaan eerst naar het Voortrekkers monument. Dit is gebouwd ter ere van de voortrekkers.
Hieronder een stukje tekst hierover in het Zuid Afrikaans .Je ziet dat het lijkt op het nederlands en met een beetje moeite is het Afrikaans voor de Nederlanders best te lezen .

monument

Voortrekkers Monument

Die groot, grys granietkolos is uit alle rigtings sigbaar as Pretoria genader word … die massiewe Voortrekkermonument, gebou ter ere van die Voortrekkers wat die Kaapkolonie tussen 1835 en 1854 in hulle duisende verlaat het. Die argitek was Gerard Moerdijk en dit was sy ideaal om 'n monument te ontwerp wat as 'n "gedenkteken duisend jaar en langer moet staan om aan die nageslagte die geskiedenis en betekenis van die Groot Trek te verduidelik."

27-Nov-2003

Pilgrim's Rest
Dit dorpje is onstaan tijdens de "goudkoorts" van 1895, een typisch voorbeeld van huisvesting uit die periode. Sinds enige jaren geniet dit dorp trouwens de status van nationaal monument.
De geschiedenis van het dorp begon bij 'kruiwagen' Alec Patterson, die steeds heel zijn hebben en houden in een kruiwagen met zich meenam. Het was Alec die in de rivier op goud stootte en meteen ontstond de goudkoorts die Pilgrim's Rest zijn rijke status gaf.
De goudkoorts in dit gebied was maar van korte duur, vijftig jaar om precies te zijn en wat rest is nu het gezellige dorpje zoals we dat vandaag kennen, met zijn vele shops, gezellige restaurants en interessante museums

Daarna rijden we via de panoramaroute naar de drie  rondavels in oost transvaal met het mooie uitzicht op de Blyde River canyon.
Via de Blyde River komen we bij Burke, hier bevinden zich de prachtige potholls, uitgesleten door het water.
Daarna zijn vertrekken we naar Grashook voor de lunch bij Harry's pannekoeken met bobotie en gingerbeer. Daarna is er nog tijd voor te shoppen.
We kopen nog wat biltong, dit is gedroogd vlees in kleine reepjes dat je kunt krijgen van allerhande soorten dieren. Het word gegeten als snack.
Dan vertrekken we naar God's window, dit is een van de mooiste uitzichten die we ooit gezien hebben.
We overnachten in het Protea Hotel Hazyview in de provincie Mpumalanga.
'S avonds treed een groep op van lokale dansers terwijl wij braai eten, dit zeggen ze in zuid-afrika tegen barbecue

pilgrims rest

Pelgrimsrest

godswindow

Godswindow

28-29 Nov-2003 Krugerpark

Om 04:30 staan we op want we gaan naar het Kruger nationaal park. We spotten
van de big five de Leeuw,Olifant,Neushoorn,Nijlpaard,Buffel,alleen het Luipaard laat zich niet zien tijdens onze game drive's.
Als top off the bill zien we een groep leeuwen die een buffel hebben gevangen.
'S avonds hebben we onweer, de stroom valt zeker 30 keer uit.
Na drie dagen Krugerpark gaan we richting Swaziland.